Rekrutacja

Miłość od pierwszego spojrzenia?

No dobrze, było emocjonalnie, a jeżeli nie emocjonalnie to na pewno stanowczo o offboarding’u, pre- i reboarding’u, więc ten wpis w spokojniejszym tonie. Chciałbym w nim poruszyć kwestię związaną z przygotowaniem się do rozmowy o pracę.

Osobiście znalazłem się niejednokrotnie po obydwu stronach rekrutacyjnej barykady. Jako rekruter przeprowadziłem setki rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami na stanowiska specjalistyczne, kierownicze, zarządcze, kreatywne… Natomiast jako osoba poszukująca możliwości rozwoju, zmian zawodowych, odpowiadałem na pytania innych rekruterów. Na pewno każdy, kto choć raz brał udział w rozmowie o pracę, zastanawiał się, jak odpowiednio do tej rozmowy się przygotować, czy dobrze wypadł, co następnym razem należałoby zmienić w swoim zachowaniu, odpowiedziach. Chcąc wyjść tym pytaniom i obawom naprzeciw, postanowiłem zamieścić poniżej kilka wskazówek.

Jak przygotować się do rozmowy o pracę?

  1. Zachowaj wszystkie mailowe powiadomienia dotyczące ofert pracy, na które aplikowałaś/eś. W razie kontaktu, będzie Ci dużo łatwiej przypomnieć sobie ofertę i firmę, a także opis stanowiska.
  2. W przypadku kontaktu telefonicznego, dopytaj rekrutera o dokładną lokalizację firmy i (być może) Twojego przyszłego miejsca pracy.
  3. Postaraj się mniej więcej pamiętać, kojarzyć, czym zajmuje się firma (firmy), do której aplikowałaś/eś. Jeden z rekruterów może w rozmowie sam Ci o niej opowiedzieć, inny będzie chciał sprawdzić, czy faktycznie interesujesz się firmą, do której aplikujesz.
  4. Staraj się przedstawić swoje doświadczenie, dotychczasowy zakres obowiązków tak, żeby był on możliwie najbardziej zbieżny z profilem stanowiska, ale… NIC NA SIŁĘ.
  5. Nie denerwuj się, stres nie jest dobrym doradcą. Postaraj się rozluźnić, nawiąż z rozmówcą nić porozumienia. Nie bądź tylko osobą odpowiadającą na pytania. Wyjdź z inicjatywą, bądź partnerem w rozmowie.
  6. Nie bój się mówić o swoich mocnych stronach, pochwal się sukcesami. Przygotuj na rozmowę kilka sytuacji, które z Twojego punktu widzenia były ciężkie, ale udało Ci się wyjść z nich obronną ręką.
  7. Opowiedz o sobie, o swoich zainteresowaniach, pasjach. Jeżeli mówimy o czymś, co sprawia nam przyjemność, łatwiej się uspokoić, odprężyć. Rozmowa jest naturalna i przyjemna.
  8. NIE KŁAM! Często, chcąc się przypodobać rekruterowi, dorabiamy dodatkowe historie, chcąc się wypromować w jej/jego oczach. Nie warto wyolbrzymiać, koloryzować, ponieważ czas to zweryfikuje. Bądź sobą i niech przemawiają za Tobą Twoje prawdziwe, faktyczne doświadczenie i umiejętności.
  9. Bez względu na bagaż Twojego doświadczenia, bardzo ważna jest pewność siebie. Ale znów, nie zarozumiałość i wyolbrzymianie swoich dokonań, ale szczera pewność – wiem co do tej pory osiągnęłam/osiągnąłem, mam zaplecze w postaci wiedzy i doświadczenia, wiem na co mnie stać.
Ponadto na interview…
  1. Pewność siebie można wyrazić także w komunikacji niewerbalnej. Idąc na rozmowę o pracę wejdź zdecydowanie, nie chowaj się za drzwiami. Uśmiechnij się, przywitaj się normalnie, nie ściszaj głosu. Uściśnij dłoń, ale nie łam nikomu kości 😉 .
  2. Nie spóźnij się!!! W razie możliwości spóźnienia, poinformuj o tym.
  3. Podczas rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy, skup się na rozmówcy.
  4. Stosuj otwartą postawę. Nie krzyżuj ramion na piersi, nie wierć się. Mowa Twojego ciała ukazuje bardzo dużo.
  5. W miejscu przeznaczonym na pytania z Twojej strony – zadaj je, chyba że uznasz temat za wyczerpany. Warto dopytać o formę feedback’u i jego termin. Też musisz wiedzieć na czym stoisz i ile masz czasu na decyzje i ewentualne podjęcie innych działań.
  6. Zapytaj, co firma może zaoferować Tobie.
  7. Wychodząc, podziękuj za rozmowę i wyraź nadzieję na dalszy kontakt.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą…

Zachowanie to jedno. Drugą, bardzo ważną kwestią jest ubiór. To, jak ubierzemy się na rozmowę o pracę, przełoży się na tzw. pierwsze wrażenie. Ważne, by ubiór był stonowany i schludny.

Panie:
  1. Schludne uczesanie. Lepiej, żeby włosy nie wyglądały, jak u Chopina po nieudanym koncercie.
  2. Delikatny, jasny makijaż, podkreślający urodę, a nie tworzący wizerunek Jokera.
  3. Elegancka bluzka, jasna lub błękitna. Unikajmy kolorów wyzywających, np.: czerwonego. Bluzka może jakąś drobną teksturę, wzór, aczkolwiek lepiej tego unikać, żeby nie zaburzać wizerunku.
  4. Eleganckie spodnie, najlepiej materiałowe (czerń, granat, grafit, brąz) lub spódnica do kolan.
  5. Obuwie wizytowe, na niewielkim obcasie.
  6. W miarę możliwości załóżmy dobraną marynarkę lub żakiet.
  7. Nie przesadzajmy z biżuterią. Jej niewielka ilość i delikatny wzór pozwolą skupić uwagę na nas, a nie na rozpraszających dodatkach.
  8. Dłonie… Bardzo ważne są zadbane dłonie i paznokcie. Zaleca się stosowanie lakieru bezbarwnego lub w jasnych, naturalnych odcieniach. Tak, jak w przypadku ubrań, unikajmy kolorów wyzywających, agresywnych, przyciągających uwagę. Podobnie negatywny odbiór mogą spowodować niezadbane paznokcie, brudne, ze zdartym, kilkudniowym lakierem.
  9. Delikatne perfumy. Dobierzmy subtelny zapach, nie doprowadzajmy rozmówcy do uduszenia 😉 .
  10. Torebka! Drogie Panie, jeżeli macie taką możliwość, zawieście torebkę na oparciu. Jeśli nie, nie odkładajcie jej na podłogę! W takiej sytuacji torebkę trzymamy na kolanach.
Panowie:
  1. Schludnie uczesane włosy, zadbany zarost lub twarz ogolona gładko.
  2. Stonowany zapach perfum.
  3. Elegancka koszula w odcieniach bieli, błękitu, ewentualnie szarości.
  4. Najlepiej założyć garnitur, choć niekiedy dopuszcza się smart casual.
  5. Pamiętajmy o czystym zadbanym obuwiu wizytowym. Nie zakładajmy butów trekingowych, trampek, czy sandałów do białych skarpet.
  6. Wbrew pozorom, drodzy Panowie, na Wasze dłonie również zwraca się uwagę. Niech więc będą one czyste i zadbane, zwłaszcza pod paznokciami.
  7. Jeżeli decydujemy się na jakieś dodatki, jak np.: spinki, zegarek, niech będą one kolorystycznie dopasowane. Powinny współgrać z wizerunkiem.

Bezsprzecznie, w przygotowaniu się do rozmowy o pracę wszystko musi ze sobą współgrać. Zarówno wygląd, jak i zachowanie. Szacunek do rozmówcy, pewność siebie, naturalność, odpowiedni ubiór mogą sprawić, że zostaniemy zapamiętani. Zrobimy to tzw. dobre wrażenie. Oczywiście musi z tym w parze iść wiedza i doświadczenie, ponieważ za jeden ładny uśmiech i wygląd nikt nas nie zatrudni. Aczkolwiek pewne kosmetyczne zabiegi, zwiększają nasze szanse podczas rozmowy. Mam nadzieję, że to, o czym przeczytaliście, pozwoli jeszcze lepiej niż dotychczas przygotować się do rozmowy o pracę.

Śledźcie nas! 🙂

Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo - Hutniczej na kierunku Zarządzanie, specjalizacja: Zarządzanie Kadrami Przedsiębiorstw oraz studiów podyplomowych na kierunku HR Business Partner. Praktyk w dziedzinie headhunting'u (direct search&executive search), rekrutacji wolumenowej, pośrednictwa pracy w aktywizacyjnych projektach UE. Ponadto szkoleniowiec w obszarze kompetencji miękkich HR i rekrutacji.